Maleisië (deel 1) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van erwinjacobse - WaarBenJij.nu Maleisië (deel 1) - Reisverslag uit Cameron Highlands, Maleisië van erwinjacobse - WaarBenJij.nu

Maleisië (deel 1)

Door: Erwin

Blijf op de hoogte en volg

25 November 2015 | Maleisië, Cameron Highlands

Hey allemaal!

Tijd voor mijn eerste reisverslag vanaf de andere kant van de wereld! We zitten nu even in een hostel met wifi dus ik heb tijd om wat verhalen en foto's te delen :) Voor de mensen die het willen weten, het is hier 7 uur later dan in Nederland.

Vorige week maandag vloog ik naar de hoofdstad van Maleisië, Kuala Lumpur in een rechtstreekse vlucht van 12 uur. Van tevoren hadden we vanuit Nederland een superluxe hotel geboekt om de eerste paar dagen lekker bij te komen van de lange vlucht. En deze bleek bij aankomst ook ECHT luxe. Sam vloog via een andere maatschappij omdat hij dan goedkoper uitwas en was 2 uur eerder in KL dan mij. Uitgeput van de reis kwam ik aan en deed Sam de deur open van de kamer op 17 hoog met supergaaf uitzicht over de stad. Ik voelde me net dat jongetje uit Home Alone. Meteen ook de meest luxe hotel kamer uit me leven, compleet met regen en mist douche! (ja dat was lekker bijkomen). Toen we daarna zelfs op de gang het nummer hoorde uit de film wist ik het zeker! Na heel lang te hebben uitgeslapen gingen we de stad en het hotel verkennen waarna we een drankje deden op de skybar van ons hotel met lounge en zwembad. In de avond gingen we de beroemde Petronas Towers bekijken in de stad. Lekker eten en drukte waren zelfs in het laagseizoen nog volop merkbaar. Wel ook meteen de verschillen tussen arm en rijk merkbaar. Een valse karaokezanger met Aziatische discomuziek op een karretje kwam ons vermaken terwijl wij ons op de heerlijke streetfood (saté!!) stortte, ik kon me lach niet meer inhouden.

De dagen erna gingen we naar de Batu Caves waar een mega groot Hindoeïstisch standbeeld stond en tempel in een grot (bovenaan de trap, zie foto). Overal waren lieve aapjes die gezellig bij ons kwamen kijken toen we even op de trap zaten en nieuwsgierig al onze zakken en kleding onderzochten (maar gelukkig niet agressief waren). Diezelfde dag gingen we door in de avond naar een rivier waar we verse vis hebben gegeten en met een bootje vuurvliegjes gingen spotten (een van de grootste koloniën van de wereld). Toen het ook nog begon te onweren in het donker was het helemaal een gaaf gezicht en we hebben er dan ook veel gezien.

Verder zijn we naar Elephant Sanctuary geweest waar we eerst een wrede video zagen hoe olifanten uit het wild worden gerukt om vervolgens te worden geholpen naar een betere locatie waar ze niet dood zouden gaan. We vonden dit een beetje vreemd aangezien dit een 'olifantenhemel' zou moeten zijn maar kennelijk hebben die mensen een ander idee van een 'sanctuary'. Vervolgens mochten we de olifanten zien en voeren, dit was heel gaaf, alleen liepen ze niet los rond en zaten ze achter houten palen. Toen vervolgens een paar grote trucs moesten doen zijn we weggegaan. Als dit al diervriendelijk is wil ik niet weten hoe het er in Thailand aan toe gaat.

Onze volgende locatie werd de Taman Negara jungle. Het oudste oerwoud ter wereld! (130 miljoen jaar oud). Nog ouder dan de Amazone! We moesten 3 uur in de bus en 3 uur in de boot vanuit Kuala Lumpur. We kwamen aan met onze backpacks en daar stonden we tussen de kippen.. We zochten ter plekke een leuk adresje uit in de lonely planet en werden door 2 mensen de ene kant op gestuurd en eenmaal aangekomen door 2 mensen weer naar de andere kant. Na veel minuten lopen met mn backpack merkte ik al dat ik teveel bij me had en we snel iets moesten vinden. We vonden uiteindelijk leuke hutjes maar de eigenaar lag te slapen. Dan maar eerst eten en later waren ze er gelukkig wel. In de ochtend wakker gekrijst door een haan die onder onze hut liep en zat te vechten met een paar kippen. Nu begon ons backpackavontuur écht! Die dag gingen we de jungle in door de rivier over te steken. We deden de bekende 'canopy walk' over hangbruggen van wel 50 meter hoog (toch iets meer hoogtevrees dan ik dacht). Daarna gingen we even chillen en zonnen aan de rivier. Ook nog een nightwalk gedaan in de hoop nog dieren te zien, en we hebben 2 herten gezien, verder alleen andere insecten (giftiger dan overdag) en je mocht niks aanraken.

Ik vroeg me af of dit de jungle was, omdat we alleen op de houten paden liepen een meter boven de grond. Ik wilde avontuur! En dat kregen we, we gingen met een gids al snel van het pad af en deden een tocht zoals ik nog nooit heb meegemaakt. Klimmen, zwemmen door de rivier, het zat er allemaal bij. Hij vertelde dat er deze tijd van het jaar een 'leach party' was. (Leach = bloedzuiger). Nou nog geen stap van het pad af zaten er al 10 per vierkante meter naar je te loeren en kwamen ze in je schoen kruipen. Eenmaal daar beten ze dwars door mijn deetsokken om mijn enkels te proeven of erger, naar boven te glibberen. Na ongeveer 2 uur hadden we al 40 leaches per persoon. Onze gids heeft uiteindelijk zijn record verbroken met 60 bloedzuigers per been! Helaas zagen we hierdoor minder van de omgeving en moesten we af en toe bewust even om ons heen kijken en niet alleen maar naar onze schoenen. Helaas hebben we geen dieren gezien alleen insecten, reuzenmieren, grote duizendpoten (stamt uit de dinosaurustijd) en dus 10 miljoen leaches. Wel vonden we sporen van tapieren (miereneters), beren, olifanten en een slangenhuid. Aan de ene kant ben ik blij, aangezien er mensen zijn overleden in deze jungle na een slangenbeet, maar aan de andere kant had ik ook graag van ver een dier willen zien. Als slaapplek waren we van ons simpele hutje overgestapt naar een luxe bungalow in een resort compleet met restaurant (heel raar midden in de jungle) Daar kwam tijdens het eten een tapier(!) die nieuwsgierig kwam kijken en aan de muur ging likken. We moesten erg lachen om uitgerekend daar wél een dier te zien, en wat voor een! Eenmaal terug uit de jungle werd mijn portemonnee en camera ook nog bijna gejat door een groep apen, maar gelukkig rende ze alleen weg met een zakje pinda's toen ik eraan rende. Niets is dus veilig.

Onze 3e locatie in maleisië, van waaruit waar we nu zijn is Cameron Highlands, grote heuvels met theeplantages wat een heel mooi gezicht geeft. Vandaag hebben we een tour gedaan en zijn we ook naar de 'mossy forest' geweest. Een spookachtig bos wat recht uit de Hobbit lijkt te komen waarbij als je springt op de bodem, alle bomen meegaan. Heel grappig dus. Onze volgende stop wordt morgen Singapore, waarna we vanuit daar naar Borneo zullen vliegen.

Helaas heeft onze planning wel moeten wijken vanwege de monsoon (regenseizoen) wat betekend dat bijna de hele oostkust van Maleisië is afgesloten of onder water staat omdat de straten vollopen en de rivier hoger wordt. In Thailand zal het geen regenseizoen zijn (daarvoor hebben we ook deze periode geboekt) en kunnen we alsnog naar de bounty eilanden. Al met al bevalt het reizen super en de overgangen en afwisselingen zijn leuk. Van heel basic tot super lux en van stadleven tot primitieve dorpjes in de jungle. We gaan dus eind van deze week West Maleisië verlaten om naar Maleisisch Borneo (in het oosten) te vliegen. Aan het einde daarvan zal ik weer een update sturen. Ik zal zo een aantal foto's uploaden.


Groetjes!!!!

  • 25 November 2015 - 11:13

    Jim:

    Spannend Erwin!! Klinkt allemaal zo bekend, genieten mannen !

  • 25 November 2015 - 11:30

    Myrthe:

    Super gaaaf! Geniet ervan!

  • 25 November 2015 - 13:26

    Jennifer:

    Wow, super gave ervaringen en heel grappig beschreven, Erwin! :) Leuk om te lezen dat jullie het zo naar jullie zin hebben en dat de eerste avonturen goed bevallen. En bah, bloedzuigers!!

    Have fun, ik kijk uit naar je volgende verhaal!

  • 25 November 2015 - 14:13

    Gerrie:

    Hoi Erwin, super leuk geschreven en wat hebben jullie al veel gedaan, keep the tempo up hahaha. Jullie benutten de tijd wel heel erg goed. 5 uurtjes slapen en dan weer gaan.
    Fijne reis naar Borneo en hou alles binnen (grapje) hahha.
    Ik ben benieuwd waar jullie nu weer gaan uitkomen..........

  • 25 November 2015 - 14:49

    Else:

    Wouwww geweldig Erwin, wat een ervaringen in combi met foto's en idd zó super leuk geschreven, zie 't helemaal voor me :) Heerlijke gedachte dat jullie saampjes super genieten, al is 't hier en daar idd ook ff afzien, maar voorop staat steeds weer 't ontdekken van nieuwe plekken, leuk hoor! Geniet super verder saampjes, groetjes ook aan Sam, Xx mam (en groetjes Bert :)

  • 25 November 2015 - 17:58

    Meriam:

    Heel vet Erwin! En wat hebben jullie al veel gedaan zeg!
    Veel plezier in Singapore en natuurlijk BORNEO!!

  • 28 November 2015 - 01:19

    Martin:

    6 uur reizen om in een 130 miljoen jaar oud oerwoud tussen de kippen te staan is een ervaring om nooit te vergeten Erwin. Je verhaal over de bloedzuigers is kippevel. Enjoy. Ben benieuwd naar je volgende ervaringen. Je beleefd veel in korte tijd man.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 11 Nov. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 3182

Voorgaande reizen:

16 November 2015 - 16 Februari 2016

Backpacken Azië 2015/2016

Landen bezocht: